Memori Kekal Memori Part III



    " Bila masa dah pandai balik lewat ni ? " perli Sella sedikit menjerit . Nia hanya memekak kan telinga , malas mahu menjawab . Lagi menjawab lebih teruk dia ' dibasuh ' oleh kakaknya yang tidak pernah berkata lembut dengannya .

     " Nia naik dulu , penat , " ujar Nia lemah lalu menapak ke arah bilik yang berada bersebelahan pintu dapur . Sella hanya memandang dengan penuh kebencian yang tidak terhingga .  Nia merebahkan tubuhnya di atas tilam nipis beralaskan tikar mengkuang . Mengeluarkan sebuah buku diari miliknya . Akan dicatatnya satu persatu peristiwa bahagia dan mencoretkan segalanya atas sebuah buku usang itu .

************
Alam kelihatan seperti ' orang mati bini ' . Mana kan tidak dari tadi Adith perhatikan sahaja keadaan adik bongsunya itu . Ke hulur ke hilir . Tidak puas dengan itu , dia duduk pula lepastu berdudukan dia kembali bangun dan berjalan mundar mandir .

     "Alam ni kenapa ? " ujar Adith bingung sambil melabuhkan punggung di birai katil . Alam tetap diam membisu . Mengangguk pun tidak menggeleng pun tidak .

     "Alam ? " kata Adith geram . sebuah bantal kekabu mengenai tepat badan sederhana sasa milik Alam . Alam bingkas bangun dari lamunan .

     "Apa ni , tak boleh panggil elok-elok ke ?" ujar Alam geram .

     "Abang dah panggil . Siap menjerit bagai . Kau je pekak ,"

     "Yelah , maaf . Abang kata apa tadi ? " soal Alam kembali lembut . Sedar akan kesalahannya .

     "Alam kenapa ? Ada yang tak kena dekat college ke ? Mana tahu abang dapat setelkan ke ."

     "Alam .. Alam .."

     "Sejak bila kau ada penyakit gagap ni Lam ? Setahu aku kau ada penyakit kencing malam je selama ni ." perli Adith . Berdesing telinga Alam mendengar perkataan 'berani mati' abangnya itu . Tidak fikir panjang , mahu saja dia menerkam abangnya dan mengeluarkan segala isi perut milik abangnya . Alam tersengih .

     "Alam , fall in love " jawab Alam malu-malu tapi mahu . Sambil menutup wajah kemerahan dengan patung beruang kesayangannya itu .

     "Apa ? "

     "Alam dah terjatuh cinta ." ujar Alam kali ini sedikit kuat suaranya . Adith terkekeh kekeh ketawa dengan pengakuan suci lagi murni adiknya itu .

     "Dalam hati ada taman rupanya adik aku sorang ni , siapa minah malang tu ? " ujar Adith bersama sisa-sisa ketawanya itu . Melihat wajah Alam yang kelihatan seperti Singa kelaparan itu Adith terus berubah menjadi Abang yang serius .

     "Abang tak perlu tahu la . Malas layan abang yang tak 'caring' macam ni " ujar Alam sedikit terkilan dengan sikap abangnya yang tidak pernah serius dalam semua hal .

     "Pulak ? Merajuk la tu ."

*******

Melebar senyumam di bibir Alam ketika melihat kelibat Nia berbaju kurung biru . Terserlah kecantikan Nia dengan padanan tudung bawal berwarna biru lembut . Mereka sudah berjanji untuk bertemu kali ini . Itu pun atas desakan Alam sendiri . Dengan satu syarat harus Alam ikuti . Perlu membawa Nia di tempat ramai orang . Kata Nia dia tidak mahu orang lain memandang serong terhadap mereka , tidak manis . Alam hanya mengikut kemahuan asalkan dia dapat meluangkan masa bersama .

      "Cantik Nia hari ini ." ujar Alam ikhlas . Kata orang kalau sudah suka semuanya indah belaka , perempuan cantik di depan mata kalau kentut pun bau wangi . Teringat kata-kata abangnya . Alam tersengih mengingatkan fakta menarik abangnya itu .

     "Terima kasih , biasa-biasa saja . "

     "Kita nak pergi mana ni Alam ? " soal Nia spontan senyum menampilkan barisan gigi yang tersusun .

     "Ke syurga . "

     "Apa ? " ujar Nia membuntang mata Nia dibuatnya . Alam kelihatan terkalut-kalut sambil membetulkan posisi badan .

     "Eh , tak. Kita pergi makan lepastu jalan-jalan di tasik . Okay tak ? " jawab Alam sedikit kaget . Darah merah mulai menyerbu wajah Alam berkulit kuning langsat itu . Di sisir rambutnya yang terjatuh di dahi dengan jari ke arah belakang . Menghalang pandangan menatap wajah cantik milik Nia . Malunya .

     "Alam ni , angau ke apa ? Ke syurga pula katanya . Nia ikutkan saja . " jawab Nia selamba sambil berjalan ke hadapan meninggalkan Alam yang tersipu-sipu malu dengan tindakan drastiknya . ' Angau dekat kau Nia ' jawab Alam dalam hati .

    " Apa salahnya nak bawa Nia ke syurga . Tak boleh ke ? " ujar Alam berjalan sama laju bersebelahan Nia yang enak menjilat icecream Corneto yang dihadiahi Alam .

     " Ni nak ?" soal Nia sambil menunjukkan penumbuk kecil miliknya ke arah muka Alam dengan mimik wajah yang dibuat garang. Spontan Alam ketawa besar .

     "Alam dah serik dengan penumbuk Nia tu . Rasa sakitnya sampai sekarag tau ." ketawa Alam kecil sambil mengangkat kedua belah tangan ke arah Nia tanda mengalah . Serentak ketawa mereka bersatu .

********

Hampir enam bulan mereka menjadi teman yang baik . Seperti kebiasaan Alam akan menanti kedatangan Nia yang sering pulang dari sekolah di jalan yang sama mereka bertemu buat pertama kali yang membibitkan perasaan cinta dihati Alam . Kadang kala , Alam sanggup ponteng kuliah semata-mata mahu bertemu Nia yang kian menyerikan hari-harinya itu . Alam setia menunggu di dalam kereta milik abangnya itu .

     "Mana Nia ni ? Selalu waktu-waktu begini dia dah balik . " soal Alam sendirian . Hatinya kian resah . Mahu menelefon ke rumah Nia tidak boleh pula . Salahnya juga , tidak mahu meminta nombor telefon rumah Nia . Hasrat hati bertanya sudah ada , cuma Nia terlalu misteri dan pendiam . Tidak pernah sekali pun Nia menyebut tentang ahli keluarganya . Mereka akan keluar bersama semasa mengulang kaji pelajaran sahaja . Lain Alam takut untuk bertanya , dikatakan Alam busybody pula .

    "Alam . " jerit Nia dari luar tingkap kereta Myvi milik Adith . Alam terkedu . 'Panjang umur dia , baru cakap dan muncul' ujar Alam bermonolog sendirian .

     "Lambat balik ? " soal Alam sejurus Nia melabuhkan punggung bersebelahan Alam . Nia hanya mampu menghadiahkan senyuman manis terserlah lesung pipit di kedua belah pipi milik Nia .

     "Ada kelas tambahan Akaun tadi . Nia kan lemah Akaun , Alam ajarkan pun nak marah-marah je . Mana nak masuk . " perli Nia seolah merajuk . Alam tersenyum . Tercuit hatinya apabila Nia berkelakuan begitu .

     "Iya la . Alam kan jahat . Asyik marah-marah anak murid bila mengajar . " terkekeh-kekeh Alam ketawa melihat muncung Nia kian sedepa .

     " Nanti Alam ajar lembut-lembut ya ? Belai-belai dan acah-acah Nia macam Baby kecil . Okay ? " sambil mengenyit mata Alam spontan ketawa sinis .

     "Eee , gatal .Tak nak la . " jawab Nia hilang muncung sedepanya kini muncul kerutan seribu di dahi lebar milik Nia . Spontan satu penumbuk kecil Nia hinggap di lengan kiri Alam . Alam ketawa kecil .

     " Dahtu ? Nak sangat kita berlembut . " jawab Alam masih bersisa ketawanya .

     "Diam ." ujar Nia sepatah melarikan pandangan mata keluar tingkap .

     "Kita pergi makan okay . " Ucap Alam sambil ketawa kecil melihat telatah Nia yang manja . Hatinya diserbu rasa sayang yang mendalam . Mahu sahaja dia mendakap tubuh genit Nia itu di situ juga dan meluahkan perasaan sebenarnya yang sudah lama terpendam sekian lamanya itu kepada Nia . Hampa . Mulutnya masih terkunci sehingga kini . Adakah dirinya bertepuk sebelah tangan ?


bersambung ...