Memori Kekal memori Part II


Kelihatan kelibat lelaki yang bermasam muka sedang setia merenung bulan purnama malam itu . Hatinya melonjak lonjak inginkan jawapan yang dia sendiri tidak pasti . Mengenangkan peristiwa manis seperti gula-gula kapas itu serta merta spontan senyuman di bibir Alam mekar . Sudah lama dia menjadi 'stalker' kepada gadis yang sudah lama menjadi pemerhatiannya . Nasibnya baik , kebetulan beg dompet gadis itu tercicir di hadapannya . dan nasibnya baik sekali dapat bersembang mesra dengan gadis itu walaupun hanya seminit .' Esok nak pergi jumpa jugak Nia tu ! Tak kira apa pun jadi ' jerit Alam kegirangan dalam hati .

     " Kenapa tersenyum-senyum macam kura-kura ni ? " tegur Adith spontan sambil menepuk bahu adik bongsunya yang ligat berfikir .

     "Abang ni ! Terkejutkan orang je . Sakit jantung dah lama KO tau ,"

     "Amboi , mengelamun panjang nampak ? Dah jumpa marka baru ke ? "

     "Ehh , abang pernah nampak kura-kura tersenyum ke ? " perli Alam lari dari persoalan Adith . Spontan Adith ketawa besar .

     "Pernah , kau lah kura-kura tu ," jawab Adith selamba sambil membalingkan bantal peluk ke arah Alam yang masam mencuka . Alam di tinggalkan dengan ketawa terbahak-bahak Adith yang gemar menyakatnya itu .

*********

Nia melalui lorong yang sama jika pulang dari sekolah . Dia gemar berjalan kaki sambil itu dapat mencuci mata di lorong-lorong sebalik bangunan usang itu . Dia tidak gemarkan masa bersosial bersama teman-teman , dia lebih patuh arahan Kakaknya yang tegas . Lebih kepada garang macam Mak Tiri Cinderella . Minta simpang kalau kakaknya tidak mengamuk jika dirinya balik lewat .

Hayunan kaki semakin laju melangkah . Kakaknya mahukan dirinya balik tepat pada waktunya , jika tidak . Mahu tidak makan tengahari petang itu . Nia menyanyi-nyanyi kecil bagi menghilangkan rasa takut . Tidak semena-mena seseorang telah menepuk bahunya lalu badan Nia terdorong ke arah belakang . Terhenti hayunan kakinya . Cepat-cepat Nia mengepal penumbuk lalu hayunan yang maha kuat mengenai dan hinggap ke wajah lelaki misteri itu . 

     " Kau siapa !? " dengan gaya seorang peninju handal Nia menunjukkan penumbuk kecilnya ke arah lelaki itu . Wajah Nia berubah ganas , mukanya ala-ala ayu itu terus hilang .

     "Sorry , tak sengaja " jawab Alam lambat-lambat . Di pegang pipinya yang terasa perit dek penangan Nia yang seolah dari tumbukan Jackie Chan menepek ke pipinya itu . Hilang ketampanan dan rambut pacak miliknya itu . Nia tercengang , kotak fikirannya kembali mengimbas nak menganalisis wajah tampan seorang lelaki di hadapannya kini .

     " Awak rupanya , lain kali cuba tegur elok-elok . Ini tidak , dah macam perogol misteri " ucap Nia selamba tanpa perasaan maaf dan kasihan . Keadaan Nia lebih kepada wanita muslimah kini . Wajahnya juga tidak berkerut seribu . Postur badan juga telah diperbetulkan .

     " Saya tak ada niat langsung nak buat awak terkejut . "

     " Tak apa , saya dah terbiasa dengan tindakan spontan tu ."

     " Ramai ke yang kena macam ni ek ?"

     " Agak lah , dalam 10 orang macamtu ." jawab Nia spontan sambil mengerling ke arah Alam . Alam membalas dengan senyuman paling manis walaupun pipinya terasa lebih panas seperti tadi . Malu dijeling begitu . Lantas Nia ketawa kecil dan sopan .

     " Kenapa gelak ?"

     " Awak percaya ke ? "

     " Mesti lah , mesti ramai tak nak dekat dengan awak .Tercuit sikit dah kena penangan hebat awk tu . Kesian." perli Alam bertubi-tubi .Nia masih lagi tersengih sambil menghulurkan sekeping tisu kepada Alam . 

     " Banyak cerita pulak dia ni . Terima kasih sebab semalam ." ujar Nia malu-malu . Terbit rasa bersalah di hati . Lelaki itu yang memulangkan beg dompetnya itu , hari ini . 'Free free kena penumbuk sulung aku .Keras juga muka mamat ni , lebam jari-jari aku' rintih Nia dalam hati .

     " Awak Nia , Si Peninju Handal . Tak nak tanya nama saya ? " terkekeh-kekeh Alam ketika menyebutnya. Spontan Nia teersenyum manis .

     " Kena tanya lah ni ? "

     " Nama saya Alam Bin Bahari Seorang Stalker Hebat " gurau Alam . Lalu mereka serentak ketawa dan Alam kian terasa senang dalam hati dapat bergurau senda dengan gadis yang baru di kenali yang berjaya menambat hatinya itu .

Bersambung ..