Memori Kekal Memori Part I

Memandang dan mendongak sekilas keadaan langit yang membiru . Terpejam rapat dek pancaran sinaran matahari yang kuat mengenai tepat bebola mata kecil . Terkelip kelip . Lalu tanpa sebarang hembusan angin tatkala panas terik memancar ke bumi . Dia melangkah longlai menuju lorong-lorong kecil berlantaikan pecahan kaca botol untuk di lalui .

Hujan gerimis menyentuh lembut seragam baju putih dan kain sarung biru milik Nia . Dia mengeluh . Seingatnya panas terik di siang hari namun hampa menepis anggapan diri . Hujan juga bisa menuruni waktu siang terik hari . Lalu dengan lebatnya hujan membasahi halaman . Guruh dan kilat sabung menyabung . Membantutkan perjalanan Nia yang masih terpinga pinga hendak pulang ke rumah dengan kadar segera . Mengambil keputusan untuk berlari menyelamatkan diri dan berteduh bagi mengelakkan dirinya di basahi titisan hujan kasar yang tiada tandingannya .

     " Masa begini la dia nak hujan , tadi elok saja ", omel Nia sendirian sambil tangannya lembut menepis dan mengibas tudung putih yang dibaluti sisa sisa air hujan . Tanpa sempat Nia mengibas kain biru miliknya , tidak semena mena dia di langgar seseorang hingga membuatkannya terlajak dari tempat pendiriannya .

     " Sorry ! Tak perasan awak ada dekat sini " ucap lelaki itu lembut , telapak tangannya seperti berikrar di angkat tanda maaf kearah Nia .
  
     " Tak apa ! " jawab Nia keras . Nia tetap tidak memandang lelaki bertubuh tegap itu . Nia tetap dengan terasa sakit hatinya bila dilanggar sebegitu rupa . ' Buta agaknya aku yang besar gedabak dekat sini pun nak langgar' omel Nia dalam hati dengan muncungnya .
  
     "Awak Nia kan ? " soal lelaki itu tanpa mempedulikan wajah mencuka milik Nia . Lalu dia melangkah setapak demi setapak sehingga berada betul-betul di hadapan Nia berdiri yang masih menunduk marah . Konon tidak mahu langsung melayan lelaki dianggap 'gatal' itu .

     " Iya . " jawab Nia acuh tidak acuh . Memandang sekilas wajah lelaki tinggi lampai dan berkulit kuning langsat dihadapannya itu . Mata bersatu Nia melarikan pandangan seolah ada pancaran kilat dua pasang mata . Nia cepat-cepat melarikan pandangan mata dan memandang ke arah jalan raya .

Lelaki itu tetap tersenyum manis .

     " Awak tercicir sesuatu ." 

     " Apa ni ? "

     " Beg dompet awak ." ucap lelaki itu sepatah . Senyuman masih bersisa sambil menghulurkan sebuah beg dompet kecil berwarna biru cerah bertatah tulisan 'Roxy' di permukaan .

     " Ohh , terima kasih " ucap Nia gopoh gopoh sambil lambat-lambat menyambut huluran lelaki itu . Baru berani Nia mengangkat wajah dan membalas senyuman ikhlas . Senyuman ikhlas yang telah lama Nia pendamkan yang hampir berkulat . Baru dia ingat , semasa berlari sepantas mungkin itu dia baru sahaja lepas membeli satu tin minuman buat hilang dahaga . Mungkin masa itu dompetnya tercicir . ' Selamat ada orang nampak dan bagi balik dekat aku , kalau tidak . Menangis sampai tak berlagu aku ' ucap Nia perlahan .

     " Maaf , saya ternampak kad pengenalan awak tadi . Tapi , saya tak ambil pun duitnya .. " ulas lelaki itu meyakinkan Nia yang sedang membelek belek beg dompetnya yang kebasahan , seolah olah tahu apa yang bermain di benak fikiran Nia . Mengerling lelaki yang ada di depan mata , Nia tersengih .

     " Tak apa , semuanya cukup . Terima kasih lagi sekali ! " ujar Nia sepatah dengan senyuman manis . Lalu Nia berlari anak meninggalkan lelaki yang baru hendak bertanyakan tentang diri selanjutnya dengan terpinga- pinga .

     " Eh, nanti dulu ! " jerit lelaki itu kalut sepatah namun hampa , gadis itu berlari dan tidak menoleh ke belakang lagi . 

Lelaki itu kekal hampa dan kecewa dengan pertemuan sesingkat itu yang bukan diharapkan .

Bersambung ..